بررسی حافظه در روترهای سیسکو

مطالب
بررسی حافظه در روترهای سیسکو

بررسی حافظه در روترهای سیسکو

بررسی حافظه در روترهای سیسکو

 

حافظه RAM یا Random Access Memory که به آن حافظه ی Running Config نیز گفته میشود یک حافظه در روترهای سیسکو است که دارای سرعت بسیار بالایی می باشد، در این حافظه فایل Running – Configuration ذخیره می شود . به عبارت دیگر هر Configuration که برای دستگاه تعریف می کنیم، تماما داخل فایلی به نام Running – Configuration داخل رم ذخیره می شود.در واقع محتویات این حافظه عبارتند از سیستم عامل در حال اجرای روتر یا همان Cisco IOS که در حالت Running قرار دارد ، System Table های IOS و بافرها در این حافظه نگهداری می شوند ، همچنین RAM برای نگهداری Routing Table ها و کش های ARP و بافرینگ Packet ها نیز مورد استفاده قرار میگیرد که البته مورد آخر بیشتر از Shared RAM استفاده می شود.این حافظه فرار است و به همین دلیل با Restart شدن روتر سیسکو اطلاعات آن از بین می رود ، همین اتفاق زمانیکه برق روتر قطع می شود نیز برای حافظه RAM می افتد.  RAM به عنوان یک حافظه موقتی برای نگهداری تنظیمات روتر زمانیکه روتر روشن می شود استفاده می شود ، اطلاعات مربوط به نرم افزارهای در حال اجرا در روتر ، دستورات سیستم عامل روتر ، Running Configuration ، Arp Cache و Routing Table ها برای اجرای سریعتر در حافظه RAM قرار می گیرند.

حافظه NV-RAM یا Non-Volatile Random Access Memory

به حافظه NV-RAM حافظه Start-up Config نیز گفته میشود چرا که در این حافظه Start-up Configuration ذخیره می شود. Configuration ها پس از ذخیره در Running Configuration در پایان کار بر روی Start-up Configuration  ریخته می شوند تا برای همیشه ذخیره شوند و از بین نروند. فایل Startup Configuration در واقع فایل تنظیماتی است که IOS به هنگام Boot کردن روتر از روی آن اطلاعات را می خواند. این حافظه سرعتی مشابه حافظه RAM دارد با این تفاوت که فرار نیست بدین معنا که با Restart شدن یا رفتن برق روتر سیسکو اطلاعات آن از بین نمی رود. پس حتما باید در پایان کار محتویات Running Configuration را به Start-up Configuration منتقل کرد.

حافظه Flash یا Flash Memory

به این حافظه EEPROM هم می گویند که یک حافظه بلندمدت و دائمی است و سیستم عامل یا IOS درون آن ذخیره شده است. حافظه فلش روترهای سیسکو یک چیپ حافظه الکترونیکی ( Electronically) ، قابل پاکسازی ( Erasable) و قابل برنامه ریزی مجدد یا Reprogrammable می باشد. این حافظه فلش در واقع حاوی Image کاملی از سیستم عامل روتر شما یا همان Router IOS می باشد ، با استفاده از این حافظه شما می توانید OS روتر سیسکوی خود را بدون اینکه نیاز به عوض کردن chipset داشته باشید عوض کنید یا آن را بروز رسانی کنید. اطلاعات موجود در حافظه فلش با خاموش و روشن شدن یا Restart شدن روتر سیسکو همچنان ثابت باقی می ماند.

حافظه ROM یا Read Only Memory حافظه فقط خواندنی و دائمی.

حافظه ROM در روتر ها شامل قسمت های زیر است.

 

Power On Self Test – POST    : تست قسمت های سخت افزاری و اصلی دستگاه را بر عهده دارد.

 

Boot Strap Program:

توسط Register Number داخل آن ،مراحل بوت دستگاه را مشخص می کند. که Register Number پیش فرض آن  0X2102 است. یعنی به صورت پیش فرض ابتدا به سراغ فلش می رود و IOS را بوت می کند و داخل RAM می ریزد. سپس به سراغ NV RAM می رود و Start-up Config رو که کانفیگ های اولیه دستگاه است را داخل رم میریزد و دستگاه شروع به کار می کند. ما می توانیم با تغییر رجیستر نامبر خودمون تعیین کنیم که مراحل بوت به چه صورت باشد.

ROM Monitor:

 یک IOS کوچکی است که در مواقع ضروری ما را قادر به انجام کارهای مدیریتی محدودی میکند.

نظرات (1)

  • رضا طیبی

    asd

برای نظر دادن ابتدا باید وارد شوید. برای ورود اینجا کلیک کنید.